خدمات بازرگانی، تبلیغات، پاورپوینت، چاپ، سئو

خدمات بازرگانی و معرفی پاورپوینت های مناسب برای دانشجویان

تست ترسیم تصویر خانواده (DAFPT)

پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸ ق.ظ

تست ترسیم تصویر خانواده (DAFPT):
تست فرافکنی جدید برای کودکان مانوئلا پولیکارپیو-گوتیرز
دانشگاه علم و فناوری Nueva Ecija، شهر کاباناتوان، فیلیپین.
DOI: 10.4236/jss.2018.68013 PDF HTML XML 959 دانلودها 5526 بازدید
خلاصه

تست Draw-a-Family-Picture-Test (DAFPT) یک ابزار تست تصویری جدید است که برای تسهیل درک کودکان ایجاد شده است. همراه با راهنمای مدیریت و تفسیر است. ارزیابی این آزمون نشان داد که به طور کلی برای تعیین نگرش، ترس ها، نیازها، سطح بلوغ، عوامل استرس زا، تمایلات جنسیتی و ادراک از خود در رابطه با خانواده و افراد مهم کودکان بسیار مناسب است. بنابراین استفاده گسترده از ابزار تشویق می شود. با این وجود، از آنجایی که محقق معتقد است که کمال تنها از طریق زمان و تغییرات حاصل می شود، پیشنهاد می شود این آزمون برای مطالعه بیشتر و در صورت لزوم بهبودهای لازم انجام شود.

کلید واژه ها

درک کودکان، نگرش کودکان، رفتار کودک، معانی نقاشی

اشتراک گذاری و نقل قول:

Policarpio-Gutierrez, M. (2018) The Draw-a-Family Picture Test (DAFPT): یک تست تصویری جدید برای کودکان. مجله باز علوم اجتماعی، 6، 171-178. doi: 10.4236/jss.2018.68013.

 

1. مقدمه

"کودکان آینده ما هستند، به آنها خوب آموزش دهید و اجازه دهید راه را پیش ببرند. تمام زیبایی را که در درون دارند به آنها نشان دهید. به آنها احساس غرور بدهید. بگذار بخندند بچه ها.» [1] … بنابراین آهنگ می رود.

ماندلا گفت که شخصیت واقعی جامعه در نحوه رفتار با فرزندان خود آشکار می شود [2] . این امر بر نقشی که کودکان در جامعه ایفا می کنند و اهمیت رفتار و تربیت خوب مردم با آنها را تأیید می کند. نظریه روانکاوی زیگموند فروید معتقد است که بیشتر رنج های انسان در دوران رشد کودکی تعیین می شود [3]. نظریه روانی اجتماعی اریک اریکسون معتقد است که اعتماد و بی اعتمادی، ابتکار عمل و احساس گناه، صنعت و حقارت همه در دوران کودکی ایجاد می شود [4] و کارل یونگ با فروید موافق بود که تجربیات گذشته و کودکی فرد، رفتار آینده او را تعیین می کند. با این حال، او همچنین معتقد بود که کودکان نیز بر اساس آرزوهای آینده خود شکل می گیرند. تئوری تحلیلی یونگ معتقد است که احساس بیگانگی یا رها شدن به شکل‌گیری کهن‌الگوی کودک کمک می‌کند، به‌طوری‌که سندرم «من بیچاره» به اشتیاق واپس‌رونده برای وابستگی تبدیل می‌شود در حالی که عکس آن به جنبه مثبت تبدیل می‌شود [5]. با توجه به موارد فوق، شکی نیست که تجربیات اولیه کودک آینده جهان را مشخص می کند. بنابراین ضروری است که به آنها کمک کنیم تا افرادی باشند که آینده به آنها نیاز دارد. کمک به آنها و تسهیل سازگاری آنها با کمک ابزار فرافکنی آسان خواهد بود، زیرا کودک بی گناه دوان دوان نزد متخصصان نمی آید و نمی گوید به کمک نیاز دارد. بنابراین لازم است ابزاری پیدا کنیم که به ما کمک کند از طریق کودک ببینیم. تعدادی از ابزارها قبلاً سالها پیش ساخته شده بودند، با هدف نشان دادن آنچه در ذهن کودک است. رورشاخ اثر هرمان رورشاخ (1921)، جمله خالی ناقص (ISB) اثر جولیان روتر، آزمون ترسیم یک شخص (DAPT) اثر فلورانس گودناف (1926) و بندر-گشتالت (BGT) اثر لورتا بندر (1938) وجود دارد. ). از آنجایی که این آزمایش ها اطلاعات متفاوتی را ارائه می کنند، استفاده از همه آنها پرهزینه خواهد بود. بنابراین، من DAFPT را توسعه دادم، آن را توسط کارشناسان ارزیابی کردم، و به دنبال انتشار آن برای استفاده گسترده تر و بهبود آن بودم.

 

2. روش شناسی

این مطالعه از طرح تحقیق توسعه ای استفاده کرد. طبق [6] همانطور که در [7] ذکر شد، "تحقیق توسعه یک مطالعه سیستماتیک طراحی، توسعه و ارزیابی برنامه های آموزشی، فرآیندها و محصولاتی است که باید معیارهای سازگاری و اثربخشی درونی را برآورده کند." نویسنده در [6] اضافه کرد که در زمینه فناوری آموزشی که در آن فرآیند توسعه محصول تجزیه و تحلیل و توصیف می شود و محصول نهایی ارزیابی می شود، اهمیت ویژه ای دارد.

در این مطالعه، DAFPT محصول جدید توسعه، تجزیه و تحلیل و توصیف شد. شرکت کنندگان 15 کودک بر اساس سن، جنس و شرایط کلی خانواده انتخاب شده بودند. همه آنها کودکان با سنین 5 تا 10 سال بودند. هشت نفر از آنها دختر و هفت نفر پسر بودند. همه آنها از یک گروه درآمد بودند، اما پنج نفر از خانواده با اعضای بزرگ، پنج نفر پرستار بچه و پنج نفر فقط با اعضای اصلی خانواده بودند. پس از کسب رضایت آگاهانه والدین، به کودکان کاغذ و مداد داده شد و از آنها خواسته شد که تصویر خانوادگی خود را طبق دستورالعمل استاندارد ترسیم کنند و پس از آن، نقاشی های آنها بر اساس اصول توالی و جنسیت تست ترسیم یک نفر [8] تفسیر شد. عوامل، آزمون بندرگشتالت [9] عوامل قرارگیری و چرخش. سپس نتایج تفسیر شده در معرض قضاوت پنج (5) کاربر خبره DPT و BGT قرار گرفت. از کارشناسان خواسته شد تا میزان تناسب DAFPT را در اندازه گیری نگرش نسبت به اعضای خانواده، سطح بلوغ و سایر گرایش ها ارزیابی کنند.

پاسخ ها با استفاده از مقیاس زیر رتبه بندی شدند:

4.20 تا 5:00

خیلی اندازه

این ابزار برای اندازه گیری آنچه که قصد اندازه گیری آن را دارد بسیار مناسب است

3.40 تا 4.19

مناسب

این ابزار برای اندازه گیری آنچه که قصد اندازه گیری آن را دارد مناسب است

2.60 تا 3.39

نسبتا مناسب

این ابزار برای اندازه گیری آنچه که قصد اندازه گیری آن را دارد نسبتاً مناسب است

1.80 تا 2.59

نامناسب

ابزار برای اندازه گیری آنچه که قصد اندازه گیری آن را دارد نامناسب است

1.00 تا 1.79

خیلی نامناسب

این ابزار اصلاً برای اندازه گیری آنچه که قصد اندازه گیری آن را دارد مناسب نیست

محقق همچنین تفسیر نقاشی را با مشاهده والدین کودکان و با درخواست از والدین برای ارزیابی تناسب DAFPT تأیید کرد.

 

3. نتایج و بحث

3.1. مفهوم سازی و توسعه آزمون ترسیم تصویر خانواده (DAFPT)

DAFPT به دلیل نیاز به یک آزمون مفهومی است که اطلاعات مختلفی را ارائه می دهد که معمولاً توسط تعدادی آزمایش ارائه می شود که می تواند پرهزینه باشد. این بر اساس اصول آزمایش تصویری توسعه یافته و بر اصول تکنیک های پرفکتیو که قبلاً آزمایش و آزمایش شده اند، تثبیت شده است. این عوامل جنسیت و توالی آزمون ترسیم یک فرد، عامل سطح بلوغ آزمون هوش گودناف برای کودکان [8] و عوامل قرارگیری و چرخش آزمون بندر گشتالت را اعمال کرد.

نتیجه آزمون نشان داد که دختران معمولاً اضطراب امتحان کمتری نسبت به پسران داشتند. هم دختران و هم پسران تمایل دارند خود را در نزدیکی فردی قرار دهند که از نظر عاطفی بیشتر به او وابسته بودند. کسانی بودند که خود را به دایه یا مادربزرگ نزدیک تر می کردند. همچنین یک پسر 5 ساله بود که خود را کوچکتر از هر کس دیگری در تصویر و دورتر از زنان با برآمدگی نوزاد در تصویر کشیده بود، ظاهراً مادرش. معلوم شد که پسر برای آمدن یک نوزاد جدید احساس ناامنی می کند و نشانه هایی از پسرفت را نشان می دهد. همچنین نقاشی هایی وجود داشت که حاکی از قلدری مخاطب توسط سایر اعضای خانواده بود. در واقع، نتایج جالب بود و اطلاعات مفیدی را برای مشاور یا معلم فراهم می‌کرد تا به تصویر بیایند و به تسهیل سازگاری کودکان کمک کند.

  • محمد علی